tiistai 7. huhtikuuta 2009

Käymme yhdessä ain

Laulaa loilotellen Helsinki ja Vantaa ovat yhdistymässä väittää tämän päivän Hesari. Historiallisesti liitos on ymmärrettävä. Tutut alueet vain liitetään yhteen uudelleen. Espoon asema on erilainen.

Miten Espoo poikkeaa Vantaasta? Espoon asemaa voisi verrata Turun asemaan. Turku on entinen pääkapunki. 80 luvulla kaupungissa vierailleet muistavat, ettei kaupungin keskustasta löytänyt reittiä Helsinkiin, sillä sinne osoittavia kylttejä ei ollut olemassa.

Turku ei pidä Helsingistä. Kaupunkien välillä on perinteisesti surkeat liikenneyhteydet. Kahden ison kaupungin väliä on ajettu aina tähän vuoteen asti kinttupolkua muistuttavaa maantietä. Juna on kulkenut mutkittelevaa ja rapistunutta raidetta pitkin. Keskinäinen kyräily on näkynyt ja tuntunut. Mutta miten Espoo liittyy aiheeseen?

Espoon, Helsingin ja Vantaan väliä kulkiessa, nousee pystyyn käsittämätön tullimaksu. Mikä ihmeen tullimaksu? No, seutulippu tietenkin.

Vaikka esteitä on, joskus tiellä kohtalon, kun lähden kodistani, bussilipun hinta ei riipu kuljetusta matkasta, vaan siitä, kumpaan suuntaan katua bussi kulkee. Seuraava pysäkki itään mentäessä sijaitsee Vantaalla. Lipun hinta on liki tupla, vaikka kulkisin bussilla lyhyemmän matkan kuin kuljettaessa länteen, maksan enemmän.

Jos ihminen maksaa lyhyemmästä matkasta tuplahinnan, se on kaupunkien välinen tullimaksu. Eikö ole? Joku toinen voi väittää, ettei sellaista tullimaksua ole olemassa, mutta hän ajaakin autolla. Autolla kulkiessa rajan ylittää ilman seurauksia. Miksi? Miksi autolla saa ajaa ilmaiseksi kun bussilla joutuu maksaa tullin?

Se on väärin. Auto kuluttaa tietä, liikennevaloja, levittää saasteita, nostattaa pölyä, vaatii suolaa teihin ja tietysti aurausta. Miksi autolla saa ajaa ilmaiseksi kun bussin kyydissä rajan ylitys maksaa?

Joku tietysti sanoo, ettei matkalippu kata kuluja. Entä auto? Kuka maksaa auton aiheuttamat meluhaitat, kenen koululainen odottaa suojatiellä ylitystä autovirtojen edessä? Aivan. Kuntalainen, vantaalainen, espoolainen.

Helsingistä ei pääse pois ajamatta muiden kuntien läpi. Tai pääsee kyllä ajamalla mereen. Tai ostamalla junalipun Turkuun, Tampereelle tai Lahteen, jolloin helsinkiläinen ajaa junalla ilmaiseksi Espoon ja Vantaan läpi ilman seutumaksuja.

Käymme yhdessä ain. Joukko- ja autoliikenne on asetettava samaan asemaan. Mikäli autoilta ei kerätä tullimaksua kaupunkien rajalla, ei sitä saa periä joukkoliikenteen käyttäjältä. Voimme kaikki esteet voittaa ilman, että kaupungit liitetään yhteen.

Linkki Helsingin Sanomien uutiseen: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Pajunen+Liitosselvitys+Vantaan+kanssa+on+edistysaskel/1135245006716

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti