tiistai 22. syyskuuta 2009
Sähköautoille kolme ydinvoimalaa
Kun suomen kansa on vaihtanut bensa-autonsa päästöttömiin sähköautoihin, ja työpäivän päätteeksi kello 16.00 työntää miljoona kotitaloutta autot pistorasiaan, alkaa melkoinen sähkörumba. Voimalinjat huohottavat autojen imiessä kaiken tarjolla olevan sähkön akkuihinsa. Nykyinen sähkötuotanto ei riitä siihen.
Sähköauto on päästötön ja aika yksinkertainen kulkupeli. Se muuttaa energian liikkeeksi tehokkaammalla hyötysuhteella kuin polttomoottori. Moottorissa ei ole pakoputkea. Jarruttaminen lataa akkuja. Se on tehokas.
EK lobbaa ydinvoimaa; eikä ehkä ihan turhaan.
Kun kansa pääsee töistä kotiin, alkaa akkujen lataaminen. Nykyinen voimalakapasiteetti ei riitä, on hankittava lisää kapasitettia. Olen lukenut arvioita, ettei edes kolme uutta ydinvoimalaa riitä.
Sähköautoja esitellään Frankfurtin automessuilla. Entä esitelläänkö vaadittavaa infrastruktuuria? Esitelläänkö ydinvoimaa?
Kun auton lataus on valmis kello 17.00, ydinvoimalat eivät sulkeudu. Mitä sähkölle pitäisi tehdä?
Voimaloiden kapasiteetti voidaan myydä Pietariin kello 16.00, Helsinkiin kello 16.00, Tukholmaan kello 16.00, Lontooseen kello 16.00. Aikavyöhykkeistä johtuen voimala voi tahkota sähköä ympäri vuorokauden. Mikäli siirtoverkot ovat kunnossa ja poliittisesti suvaitaan myydä ydinvoimaa naapureille, kolminkertainen lisäkapasiteetti korvaa nykyisen polttomoottoriautokannan sähköautoilla.
Linkit:
http://www.vihrealanka.fi/blogit/ek-lobbaa-ydinvoimaa
http://www.vihrealanka.fi/node/5025
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/eko-trabant-ja-muut-s%C3%A4hk%C3%B6autot-esill%C3%A4-frankfurtissa
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joidenkin arvioiden mukaan kymmenen vuoden kuluttua uusista myytävistä autoista 10% on sähköautoja. Se kuulostaa lupaavalta. Kuitenkin, vaikka kaikki myytävät autot yhtäkkiä olisivat sähköautoja, olisi edelleen myös vanhoja autoja käytössä. Kuvitellaan kuitenkin, että kaikki käytössä olevat autot olisivat sähköautoja. Kuinka paljon ne käyttäisivät sähköä? Koska tästä on esitetty arvioita, tässä vielä yksi laskelma. Suomessa on 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Kuvitellaan, että autojen määrä pysyisi samana ja autolla vuodessa ajettu määrä olisi keskimäärin 10000 km. Esimerkiksi suomalaisen sähköauto Elcat Citivan 202 kuluttaa 24kWh/100km. Lasketaan 25kWh/100km kulutuksen mukaan. Vuodessa yksi sähköauto kuluttaisi 10000 km:n käytöllä 2,5MWh. 2,5 miljoonaa sähköautoa kuluttaisi vuodessa 6,25TWh (Terawattituntia). Vertailun vuoksi Olkiluoto 3:n vuosituotanto ennustetaan 13TWh:ksi. Sähköautot veisivät siis puolet tuon reaktorin tuotannosta. Sekin on tietysti aivan liikaa.
VastaaPoistaEn lähde laskemaan, Visa, onko antamasi luvut oikeita, vai vääriä. Perustan vastaukseni antamiisi lukuihin.
VastaaPoista2,5 miljoonaa autoa kuluttaa vuodessa 1/2 Olkiluoto 3 vuosituotannosta, merkitsee sitä, ettei edes yksi ydinvoimala riittää tuottamaan tarvittavan sähkön.
Sähkön kulutus ladattaessa autoja keskittyy aikaan kun autot eivät liiku. Kun ihmiset tulevat autoillaan kotiin, työnnetään töpselit pistorasiaan. Akut täyttyvät lataustilanteest riippuen tunnissa muutamaan tuntiin. Sähkönkulutus ei ole tasaista vaan se kohdistuu tiettyihin vuorokauden aikoihin.
Kun akut ovat täynnä, onkin jo ilta ja viisi miljoonaa ihmistä napsauttaa päälle valaistuksen ja tekkarit. Energianlaitokset puskevat sähköjohdot täyteen.
Yöllä aurinko laskee. Maailma jäähtyy. Huoneet lämmitetään niin työpaikoilla kuin kodeissa tarvitaan lämpimiä tiloja tai ei tarvita. Sähkö ei liene parhain lämmön tuottaja, muttei huonoinkaan kun se tuotetaan ilman fossiilisia polttoaineita.
Aamulla irroitetaan piuhat ja autot suunnataan maanteille. Jolloin kulutus vähenee jyrkästi kun energia puretaan akuista.
Sähkönkulutus ja tuotanto eivät kohtaa tasaisena virtana. Väliin johdot hehkuvat punaisena kun kansa imee energiaa niistä, väliin ydinvoimaloiden henkilökunta pyörittää peukaloitaan kulutuksen kääntyessä nollaan.
Sähköenergiaa on resurssoitava huippuihin. Kun 2,5 miljoonaa autoa lataa akkujan noin puolet vuorokaudesta, se merkitsee, että yksinomaan autokanta tarvitsee nykyisen tuotannon lisäksi kokonaisen ydinvoimalan käyttöönsä. Kun akut ovat täynnä, ylimenevä osa voidaan myydä esimerkiksi Ruotsiin.